11 March, 2009

Burn it

كنت بعمل النهارده اسطوانه بوت
وافتكرت اول مره استخدمت فيها برنامج النيرو
والكلمه الوحيده اللى فهمتها فيه كانت
do you want nero to burn this cd
وساعتها اتخضيت وبسرعه طلعت السى دى
وبصيت عليها لاتكون اتحرقت
هههههههههههههههههههههههههههههههه

بس ده مش موضوعنا خالص النهارده

***********************************

قال سيد الخلق
صلى الله عليه وسلم

"عجبت لامر المسلم كل امره خير إن اصابته سراء شكر فكان له خير وان اصابته ضراء صبر فكان له خير"
صدق رسول الله
صلى الله عليه وسلم

طيب فى السراء والحمد لله كلنا بنفرح ونشكر ربنا وده طبيعى


انما فى الضراء بقى
فى نوعين من الناس الذى يصبر على حاله ومايحدث له والذى يرضى بقضاء الله

اللهم ارضنا بقضاءك خيره وشره

طيب وايه الفرق مهو فى الاتنين خير وصابر وراضى

لا في فرق

الصابر : هو عارف انه حاله وحش ومش عاجبه ولكنه صابر عليه

الراضى : حاله وحش اه انما يرى نفسه فى افضل حال ويشكر ربنا على نعمه ومبسوط

اقولكم مثال

لو واحد واسرته ساكنين فى حجره واحده

لو هو صابر : ياه الاوضه دى تزهق بلد انا عارف انها ضيقه علينا وخنقه بس هنعمل ايه ادينا صابرين مافيش حاجه بايدينا

لو هو راضى : كفايه اننا فيها يا حبيبتى سوا دى جنه فى عينى لما بشو ف الاولاد حواليا كده بحس انى ملك زمانى الحمد لله فعلا المال والبنون زينه الحياه الدنيا

وطبعا فى فرق بينهم

انا سمعت الكلام ده من الشيخ محمد حسان جزاه الله كل خير
وماكنتش واخده بالى ان فى فرق

وعشان كده قولتلكم
:)

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
فعلا امر المؤمن كله خير

وده بقى بيفكرنى بموضوع " انا حظى وحش"
ياترى فعلا في حاجه اسمها حظ
وناس حظها حلو ناس لا

هو صحيح فعلا فى ناس بيضالهم فى القفص على طول
وشفتهم بيعينى كل حاجه تحصل حتى لو وحشه فى اولها تلاقيها قلبت معاهم حلو اوى

اه طبعا بحقد عليهم مش انت بس اللى حاسس بكده
اصل انا كتير بحس انى حظى مش ولا بد يعنى

صحيح الحمد لله حياتى احسن من ناس كتير جدا
بس الحظ فين
حظ يعنى حاجات حلوه تحصل من غير تعب من غير توقع
تحصل لوحدها كده
وده مابيحصلش
:(

فاكرين حكايات بطوط وعم دهب
كان ابن عمه اسمه محظوظ وكان محظوظ فعلا


اهو هو ده بقى الحظ

وانا بقى عم بطوط

وادينا صابرين .. صابرين .. صابرين
مافيش مره شريـهان

29 comments:

  1. ياترى انا اول تعليق بجد؟
    المهم ان فعلا كنت كده كنت فاهمه ان الواحد يصبر وهو بقول هنعمل ايه ومتدايق وكده وطلع فعلا مش صبر خالص
    وان فى فرق بين الصبر والرضا وكان فى فرق بين الحمد والشكر
    الحمد اننا نحمد ربنا على كل شىء السراء والضراء والشكر على نعم جميله او حاجات كويسه فى السراء يعنى

    اما موضوع الحظ بقا ففعلا بس والله انا بقيت ابصلها انه نصيب ومحدش بياخد اكتر من المكتوبله وكمان محدش يعرف الخير فين يمكن فى الى جاى

    ReplyDelete
  2. بسم الله الرحمن الرحيم
    دكتورة بندقه
    بوست رائع وجميل جدا
    وجه فى وقت انا فعلا محتاجاه
    وسعيده جدا انى اقراه عند دكتورة المستقبل
    ربنا يجعلنا فى منازل الرضابقضاء الله
    لانى فعلا احيانا بكون من الصابرين على الغلب غصب عنى لانه بس بقضاء الله
    ولانى دائما اقول (فل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا)
    دمتى بكل خير وكنت انا وانتى من الراضين

    ReplyDelete
  3. ابنتى الحبيبه دكتوره بندقه
    احب اشكر حسن اختيارك للمثال الذى يوضح الفرق بين الصبر والرضا
    بس ياترى لما اكون احيانا بحس بالرضا على شيء تاعبنى......واحيانا اخرى احس انى صابره بس(دا طبعا بميزان المثال المكتوب)
    تفتكرى دا ينفع ويبقى ربنا راضى عنى ولا ماينفعش
    معلش ..اصلى بحب ربنا قوى ونفسى يكون راضى عنى وبيحبنى
    منتظره اجابتك
    ودمتى فى افضل حال

    ReplyDelete
  4. الرضا دة صعب اوى احيانا بحس اننا انا راضية

    وكتير بحس ان انا صابرة على امل التغيير بس هو مش حرام طول ما هو مفيهوش سخط

    انا لا اؤمن بالحظ ابدا

    انا اؤمن بالقدر ربنا سبحانة وتعالى مقدر ان شئ يحصل بيحصل

    وزى ما الشموع قالت محدش يعرف الخير فين

    تحياتى

    ReplyDelete
  5. معلش يا دكتورة ..استحملينى شويه
    نسيت اكتبلك عن موضوع الحظ
    يمكن افيدك بتجربتى او لا
    انا يا بنتى زوجى اتوفى وانا بعتبر فى عرف الناس صغيره
    وفعلا تعبت قوى فى حياتى انا وولادى وهم على فكره فى سنك تقريبا
    بس دعيت ربنا وقلت :(اللهم اجرنى فى مصيبتى واخلفنى خيرا منها)
    وحقيقى كنت فى منازل الصابرين المحتسبين لان ماكنش بايدى حاجه
    وكنت بسمع الناس تهمس بينها وبين بعضها ...بان حظى وحش ياعينى
    والكلمه دى بالزات كانت بتتعبنى قوى (ياعينى
    وبدات التحدى للحياه وللظروف...والحمد لله عرفت طريق الله وما اجمله من طريق...وعرفت يعنى ايه احب ربنا واحب رسوله صلى الله عليه وسلم
    وكان اول مره اختم القرآن بعد وفاة زوجى....ودا اعتبره انجاز تاريخى فى حياتى
    وبدات ااقول ان حظى حلو الحمد لله
    معلش طولت عليكى....لكن يابنتى محدش يعرف ربنا لما بيبتلى انسان بشيء يوجعه ...او يمنع عنه حاجه نفسه فيها...بيبقى كاتب للانسان ده ايه...
    لان الخير احيانا بيختفى داخل البلاء
    وسمعت الشيخ الشعراوى قال: ان الانسان بياخد حظه 24 قيراط كلنا زى بعض
    ولكن كل شيء بنسب مختلفه
    واسمحيلى ااقولك مثال برضه
    بنت جميله جدا جدا ولكن فقيره ومش متعلمه
    وبنت مش جميله قوى لكن غنيه ومتعلمه
    دى هتجوز ودى هاتجوز ماشى
    لكن مين هاتاخد اجر العلم
    بس جاوبى انتى بس فى النهايه كل واحد واخد ال24 قيراط
    كفايه كدا اصلى حاسه انى هاطرد من هنا
    دمتى بكل سعاده ورضا وحظ سعيد

    ReplyDelete
  6. بندقة

    انا عايزة اطلب منك طلب
    ممكن تبعتيلى اسم موقع بتاع البرنامج اللى بيحمل لينك الاغنية

    عشان احطها على
    mp3 player

    يا رب تكونى فهمتى قصدى مش فاكرة كان اسمة حاجة كدة وبعدها ديسك توب

    وليكى تحياتى

    ReplyDelete
  7. الحمد لله على كل شئ
    احنا كنا حتاجين للكلام دا
    وهنفضل صابرين
    للنهايه

    ReplyDelete
  8. هههههههه
    السي دي تتحرق؟
    جاااااااامده جداااااا

    في ناس بشوفها في حياتي بيصبروا بجد وبدعي ربنا يرزقنا الصبر زيهم
    عارفه ليه؟
    بحس أنهم فعلا بيستمتعوا بصبرهم وفعلا بيكونوا راضيين من جواهم مش مجرد صبر على البلاء. بحس بالصدق في صبرهم

    وادينا صابرين وابعدي احسن عن شريهان (مش مضمونه زي صابرين)
    هههههه

    ReplyDelete
  9. هيييييييييييييييييييية
    عرفت ااقبل الدعوة
    الصعايدة بخير
    واللة ما اعرف قبلتها ازاي بس بقالي ساعتين بحاول
    كمان هييييييييييية

    ReplyDelete
  10. هههههههههههههههههه
    ازيك ياست شريهان
    هههههههههههههههههه

    خليكي صابره كده بكره تبقي راضيه

    هو انتي اسمك ايه في وسط التوه دي
    ههههههههههههههههههه


    عاش من شافك

    ReplyDelete
  11. اول مرة اتدعى فى مدونة مغلقة
    دة الجهل وحش يا ولاد
    ههع هع هع
    صحيح ايه علاقة النيرو بالصبر والرضا يا ست بندقة
    بس انا مش عارفة.. احيانا الصبر بيبقى مرتبط بالرضا وساعات الواحد لما بيصبر على حاجة وحشة مينفعش يبقى عندة رضا لأنة محتاج يغير الوحش فى حياتة لو بايدة
    بصى انتى لو مفهمتيش حاجة من كلامى متخديش فى بالك.. اصل عندى حالة فسفس اليومين دول وبحاول اخرج نفسى من الاكتئاب
    بس عموما هو لو صبر مش وحش بردو
    وعوضنا عوض الصابرين يااااااااااااااااارب

    ReplyDelete
  12. هههههههههههههههههه

    وعمالة نصايح نصايح

    وتطلعى بطوط

    ههههههههههههههههه

    انتى دمك عسول

    ReplyDelete
  13. السلام عليكم
    طريقتك فى الكتابة حلوة بجد
    انا مش عارفة انا مين فيهم من الصابرين وللا الراضيين.. احياناً بكون من الصابرين واحيانا من الراضين بس بردو نفسى اكون من المحظوظين ههههههه الحمد لله على كل شىء.. بس بردو مقلتليش انتى كنتى عاملة كوبى من رد الفراغ عندى بالمدونة وللا دا كان توارد خواطر :)

    ReplyDelete
  14. الحمد لله على قضائه
    الحمد لله على نعمه وبلائه
    الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواه.
    يا ربنا لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهه وعظيم سلطانه حمدا يملأ بين السماء والارض.
    اشكرك على البوست الجميل

    ReplyDelete
  15. الله انا كومنت هنا راح فين الكومنت

    علي العموم بطلي حقد علي الناس يا بنتي هههههههههههههههههههههه :P

    ReplyDelete
  16. الشموع البيضاء:
    ايوه انى اول تعليق ومبروك كسبتى معانا كيس شيبسى
    :)
    اهو انا ول مره اخد بالى برضه ان فى فرق بين الحمد والشكر
    :)
    واكيد طبعا كل شئ نصيب فعلا

    -----------------------------
    الفراغ:
    ماشاء الله نورتينى بتلات تعليقات
    دا انا اتشرفت بجد

    وكلنا ساعات بنبقى راضيين وفى الاكثر صابرين وربنا يجازينا على نيتنا خير يارب

    تجربة حضرتك فعلا توضح ان عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
    وجزاك الله كل خير على صبرك واستحمالك يا امى

    لالالالالالالا انا ازعل اول لماتقولى اطرد دى
    ده المدونه منوره بيكى بجد
    :)

    ReplyDelete
  17. زوجه عنيده:
    فعلا كل شئ نصيب
    بس مش عارفه هو حرم يعنى لو حد يقول انا حظى وحش؟؟؟

    حقيقى مش فهمت قصدك ايه ممكن توضحى اكتر موقع ايه ده ؟؟

    ----------------------------------
    رومانسى:
    ربنا يرضينا بقضاءه كله خيره وشره
    واهلا بيك فى المدونه دائما

    ReplyDelete
  18. احمد ابو العلا:
    اه اتحرق وخفت لايكون سخن
    هههههههههههههههه

    فعلا الصبر والرضا حلو جدا
    تحس ان الواحد مبسوط كده ومش شايل هم حاجه

    بس انا بحب شريهان اكتر

    ---------------------------------
    مصرى جدا
    الحمد لله على سلامة الدعوة
    اخيرا وصلت
    هههههههههه

    ReplyDelete
  19. موقع البرنامج اللى بيرفع ملف الاغنية عشان تحطيها على برنامج الاغانى زى اللى انتى حطاه على المدونة عندك

    هو كان عندى بس لما غيرت الويندوز راح ومش فاكرة جبته منين

    يا رب تكونى فهمتينى
    اصل انا مش عارفة اوضح قصدى

    ReplyDelete
  20. الصبر مفتاح الفرج


    والقناعه دى حاجة كبيرة اوى
    وادينا طبعا صابرين

    ReplyDelete
  21. عاشقه وغلبانه:
    ههههههههههههههه
    انا حاليا اسمى بطووووووووط

    ههههه هههههه

    --------------------------
    مانوش:
    هو مافيش اى علاقه بين النيرو وال الصبر
    الا اذا صبرت على كل الاسطوانات اللى بوظتها على ماتعلمت
    ههههههههههه

    ReplyDelete
  22. صباح الصباح:
    ربنا يخليك
    نورت

    -------------------------------
    باربى :
    شكرا يا عسل
    فعلا كلنا شويه كده وشويه كده

    التعليق ده رحت شوفته مش عارفه ايه اللى حصله حقيقى؟؟؟

    ReplyDelete
  23. مسدس صغير:
    الحمد لله
    نفعنا الله واياكم

    -----------------------------------
    dr.dead:
    انا ؟ انا ؟
    الله يسامحك
    شكلك كده من الناس المحظوظيييييييييين
    "عين مدوره "
    ههههههههههههه

    ReplyDelete
  24. زوجه عنيده:
    بحاول افهم وهرد عليكى فى مدونتك اهو حالا

    -------------------------------
    البنت المشمشيه:

    ربنا يصبرنا كمان وكمان ويرضينا دايما

    ReplyDelete
  25. متشكرة يا بندقة انا كدة وصلت للى انا عايزاة

    الف شكر

    ReplyDelete
  26. بصى هى مش حكاية حظى حلو ولا حظى وحش

    بس انا شايفها ربنا راضى عنى ولا لاء

    بس..:)

    ReplyDelete
  27. اولا بعتذر بجد على عدم المتابعه الفتره اللى فاتت

    لظروف خارجه عن ارادتي

    نيجى بقى للبوست

    معلومة بجد اول مره اسمعها ان الصبر غير الرضا

    اشكرك عليها ياقمر

    اما موضوع الحظ فاعتقد انه غلط

    لان ده بيبقى نصيب و قدر

    مافيش حاجه اسمها حظى حلو او حظى وحش

    والله اعلم

    ReplyDelete
  28. السلام عليكم

    يسعدني ان اهنيء حضرتك علي اسلوبك الشيق السهل البسيط والربط الواعي بين واقعيات الحياة البسيطة ومعاني الدين .. حقيقي سعدت بزيارتي لمدونتك قدر سعادتي بزيارتك مدونتي . واسأل الله ان لا تنقطع تلك الزيارات ان شاء الله

    ReplyDelete
  29. زوجه عنيده:
    الحمد لله انك وصلتى على خير
    :)

    ----------------------------------
    سفاح كرموز:
    ربنا يرضى عنا جميعا يا رب
    واكيد قضاء الله احسن من اى شئ

    -------------------------------
    sweet violet:
    حمد الله على السلامه
    :)
    انتى تنورى فى اى وقت

    -------------------------------
    المهاجر الى الله:
    شكرا على زوقك
    ويارب الزيارات فعلا ماتتقطعش

    ReplyDelete

ومن يتقى الله يجعل له مخرجا

ومن يتقى الله يجعل له مخرجا

انت اهو ..... :)