15 March, 2009

عمار يا مصر

مش لاقيه حاجه اقولها على الاقل حاجه تكون لذيذه وخفيفه زى ماتعودنا

لاقيت الكلمتين دول فى ورق قديم عندى من ايام الاجازه
لما كنت بتفرج على 90 دقيقه والعاشره مساء وصباح الاكتآب العالمى
كان عندى احباط فظيع من البلد واللى فيها
وطبعا البلد حالها ماتصلحش
انا بس اللى بطلت اتفرج على البرامج الهدامه دى
:(

جوايا بركان
وورايا امتحان
ودماغى تعبان وقرب يفور

مش قادره اكتب
لانى يا هاكدب
لاهلعن وهاشتم دى خيانه وفجور

حرام دى بلدنا
والله بتاعتنا
ونيلنا وطينا ومش عايزين نبيع

مش عايزين مشاركه ... ولا عايزين معين
مش عايزين خبره ... ولا حتى مشرفين

سيبونا نعك فيها ... ونجيب عاليها واطيها
يا سيدى بلد ابونا ... واحنا حريين فيها
مالكش دعوه بينا ... شيل عينك من عليها

كفايه كده الكلام اصل الباقي ممنوع
بيقولوا عليه اثاره وتحريض للجموع

وفى القانون الجديد ... هتزورونى بحلاوه وعيش
كده انا لازم اسكت ...لاروح فى حيس بيس

وعمار يا مصر

_______________

طبعا قصيده فاحصه ماحصه جامدا هبد فحت رزع
واكيد هضيفها لديوانى قريب
ايه رايكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

36 comments:

  1. جامدة جامد

    بس باقولك اية

    السطر قبل الاخير اية رايك نخلية (بحلاوة وسريس) عشان الوزن يبقى بيس؟

    ReplyDelete
  2. ههههههههههههههههه
    سريس؟؟
    وده بيتاكل بالحلاوه برضه ولا بتضحك عليه

    اصل انا ماعرفوش

    ReplyDelete
  3. بس اقولك حاجه بالرغم من اللى بيحصل دا الا اننا برضه بنحبها جايز علشان احنا اتعودنا على اللى بيحصل
    بس على فكره صحيح كلامك من قلبك
    ممكن يكون تهيييس
    بس احنا برضه بنحبها

    ReplyDelete
  4. عايزين من ده يا حزنبل
    ههههههه
    بجد جامدة قوى
    كلمات بسيطة جدا لكن ليها معانى كبيرة جدا
    بالتوفيق ان شاء الله

    ReplyDelete
  5. هههههههههههههههه

    اية يا بنتى عمرك ما سمعتى عنة

    متهيالى هوة حاجة زى الجرجير وكدة

    جربى بس عشان الوزن يضبط

    ReplyDelete
  6. هههههههههههههههههههههه

    جامده اخر حاجه

    بس انا مش مع صباح الصباح

    لان ده فعلا عامل زى الجرجير

    و صعب انه يتاكل مع الحلاوة

    لو عملنا كده يبقى احنا بنعمل قص لزق فقط

    مش واقعى .. ولا ايه ؟؟؟

    ReplyDelete
  7. رومانسى:
    مانا كمان بحبها ونفسى تكون لينا
    مش ليهم

    -------------------------------
    همس الاحباب:
    انا مبسوطه انها عجبتك
    :)

    ---------------------------------
    صباح الصباح:
    ياعم هو حد بياكل جريجير بالحلاوه

    انا بحب الحلاوه بالزتون بس
    ههههههههههههههه

    -------------------------------
    sweet violet:
    حلوه بجد؟
    طب الحمد لله

    وخلاص مافيش سريس
    :)

    ReplyDelete
  8. هههههههه

    جامده

    بس كفايه كدا علشان العيش والحلاوه :)

    ReplyDelete
  9. بسم الله الرحمن الرحيم
    بقا كدا تكتبى وانا معرفش
    ويسلام لو يتحقق كلامك ويسيبوا مصر للشعب يعمل اللى هو عايزه مش اللى هما عايزينه قصدى اللى هما واخدينه وناهبينه
    كفايه كدا
    لاحسن انا وانتى هايجلنا عيش وبدنجان
    اشوفك بخير

    ReplyDelete
  10. لذيذه بجد

    بس عندى سؤالين

    الاول الجمله دى طبعا قصيده فاحصه ماحصه جامدا هبد فحت رزع معناها ايه ؟
    هههههههههههههههه جمله لذيذه اوى

    السؤال التانى او هو مش سؤال هو استفسار او مش عارف اسميه ايه
    انا عن نفسى مش بحب الحلاوه بالعيش انا احب اكلها حاف

    ايه رئيك فى العيش والجبنه المثلثات ؟

    اعتقد بتكون ألذ مش كده ؟

    ReplyDelete
  11. السلام عليكم

    كانت بتعبر عن ثورة
    عن بركان داخلك

    بس هدي لما افتكرت العيش والحلاوة

    عبرت عن خلاصة ما كنت بتسمعيه وتشعري به في الصباح والمساء

    أكيد فيه تطور حاليا

    ReplyDelete
  12. والله يابندقة من غير البرامج ولا حاجة ..

    الواحد من المواقف اللى بيمر فيها بالشوارع والروتين .. والمشاكل والحياة كلها ..

    طول ما هو ماشى بيقول عمار يامصر ..

    القصيدة ظريفة ومكتوبة بإيقاع سريع ..

    بس ظبطيها شوية وابقى حطيها فى الديوان ..

    دمتِ بخير ..

    ReplyDelete
  13. انا اول ما شوفت الصورة فكرتنى بأغنية
    عظيمة يا مصر يا ام الامم يا مهد الحضارة

    بس دا كان زمان هنقعد نقول دا كان وكان وكان

    بس فين دلوقتى

    بس برضة بنحبها اصل احنا مالناش غيرها

    جميلة القصيدة التحفة دى لو عايزة تتدارى شوية اليومين دول انا عندى مكان فاضى ليكى
    ههههههههههه

    تنورى يعنى

    ReplyDelete
  14. مش قادره اكتب
    لانى يا هاكدب

    ___________________

    ايه الغريب ماكلنا بنكدب
    ههههههههههههههههههههههههه


    انتي رائعه
    انتي ممتعه

    بندقه
    ماتتكلميش عن مصر تاني ياريت لانها مامي
    هههههههههههههههههههههههههههههههه

    ReplyDelete
  15. ههههههههههههه

    جامده موووووووت

    :D

    ReplyDelete
  16. زهرة الامل:
    :)
    حتى الحلاوة غليت

    --------------------------------
    الفراغ
    ياريت فعلا يسيبوا اى حاجه
    ده الواحد اتخنق من اللى بيحصل واللى بيشوفه مؤتمرات وسفريات ومحسوبيات وفلوس بتترمى هنا وهناك والشعب مش لاقى

    على فكره انا بحب البدنجان اوىىى

    -

    ReplyDelete
  17. محمد مارو:
    اخيرا وصلت ... الحمد لله
    طبعا الجمله دى ولا اعرف معناها ايه بس بسمعهم يقولوها كده
    ههههههههه

    السؤال التانى بقى
    امممممممممممم
    جبنه مثلثات؟؟؟ لا انا بحبها اكلها لوحدها من غير عيش طعمها كده احلى

    ---------------------------------
    hasona:
    التطور الوحيد اللى حصل انى بطلت اتفرج على البرامج دى عشان صحتى

    ReplyDelete
  18. لجين ابو الدهب:
    فينك يا بنتى من زمان؟؟؟؟؟؟؟
    اكيد طبعا اللى يعيش فى مصر يا يجيلوا اكتآب وينتحر يا يتجنن

    -----------------------------
    زوجه عنيده:
    ماحنا كلنا بنغنى والحكومة تغنى علينا وامجاد يا عرب امجاد

    تفتكرى مفروض استخبى اليومين دول؟؟؟؟؟ طب احجزيلى بقى مكان
    :D

    ReplyDelete
  19. عاشقه وغلبانه:
    مهى المشكله اننا كلنا بنكدب وبقينا بنصدق كدبنا كمان

    لا يا فندم ... بنا يخلى مامى .. مامى بتاعتنا كلنا
    هههههههههههههه

    ----------------------------
    ثلوج:

    اخيرا ظهرتى
    احمدك يارب
    :)

    ReplyDelete
  20. اكيد طبعا بنحبها
    مهما نشوف منها
    احنا ممكن نخلى الحلاوة مع شوية بصل او مخلل
    افتكر هيباق طعمها اجمد

    ReplyDelete
  21. طيب
    كويس بقى انى مبتفرجش على البرامج الهدامة دى من الاول
    ههههههههههههههههه
    دة انا بابا خنقنى العاشرة مساء العاشرة مساء لما قعدت ادعى ليل ونهار يارب التلفزيون يبوظ يارب التلفزيون يبوظ
    والحمد لله باظ
    ههههههههههههههههههههه
    بس قصيدة جامدة جدااااااااا

    ReplyDelete
  22. بلاش تضيفيها فى ديوانك.
    ضيفيها فى ديوان المركز.
    هههههههههههه
    حلوة القصيدة
    بس معتقدش ان البلد هتسيب نفسها خالص كده ليكى تبهدلى فيها زى مانتى عايزة.
    اشكرك على البوست وع الكلمات.
    سلام بالعيش ابو حلاوة

    ReplyDelete
  23. سيبونا نعك فيها ... ونجيب عاليها واطيها
    يا سيدى بلد ابونا ... واحنا حريين فيها
    مالكش دعوه بينا ... شيل عينك من عليها

    حلو اوي الجزء ده

    تسلم ايدك ياقمر

    وربنا يستر عليكي يابلدنا

    متابعه (=

    ReplyDelete
  24. اتفرجى على البرامج ومتاخديش كل حاجة على اعصابك.. اعتبرى نفسك بتتفرجى على فيلم كوميدى.. كوميديا سوداء

    ReplyDelete
  25. الاخت العزيزة . الفراغ
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    (جوايا بركان
    وورايا امتحان
    ودماغى تعبان وقرب يفور)

    ايييييييه دى بقى امتحان ايه مش قلتى حندك بنت متجوزة ومسافرة يعنى عندها 20 سنة وانت انجبتيها كان عندك 20 سسنة يبقى عمرك 28 – 29 سنة يبقى امتحان اييييييه
    مش ساكت
    لك تحياتى والسلام عليكم ، ولا سلام مع اليهود

    ReplyDelete
  26. ههههه حلوه اوى يا بندقه


    بندفه ميرسى على سؤةالك انا رجعت اهو بس انا كان عندى ظروف غير كمان ان امتحاناتى كانت بعد اجازه نص السنه و حصلت حاجات كتير خلتنى مش عارفهاكتب ف البلوج و اتابع المدونات التانيه بس بجد ميرسى على سؤالك :)

    ReplyDelete
  27. يااااااااااااا دماغك يا جومر

    حلوة موت موت موت

    بندقة وحشتيني مووووووووووت

    ReplyDelete
  28. ايه الجمال ده يا بندقه مكنتش اعرف انك شاعره معارضه كبيره كده كان مستخبى فين ده كله :D :p

    انا ساعات برضه كنت بكتب حاجات زى دى بس بالاكتر و انا صغيره بس على كده بقى شكلى هرجع اكتب تانى عشان انافسك
    و طبعا نروح احنا الاتنين ف ستين داهيه ف الاخر
    هههههه

    ReplyDelete
  29. حلوه اوى يعملوا مهما يعملوا والله العظيم بنحبها وعنينا ما بتشوفش غيرها مهما سبوا فيها برضو روحنا فيها وبندعى من قلوبنا ديما ربنا يخليها وفى اعلى مكانه نلاقيها نعمل ايه بس ياعالم طلعنا لقينا كل العيون عليها ومهما يعيدوا ويزيدوا قلوبنا مطبوعها فيها

    ReplyDelete
  30. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    عزيزتى الغالية ،انت ام اليوم او غدا ، فكل عام وانت بخير فى عيد الام ، وان كنت تتمنين لطفلك ان يحيا امنا فلقنيه ان الاسرائيلى شر كله ، فلا يامنه برهة ، ولا يسالمه مدى الحياة

    يهودى يعنى حنش احسن دوا تقطعوا راسه
    كلام نقوله لنسلنا نطبعوا فى كتابه وكراسه
    لك تحياتى والسلام عليكم ، ولا سلام مع اليهود
    بيرم المصرى

    ReplyDelete
  31. مش هقول

    رأى وانا حر فية

    وهما مالهم اقولة لية

    جاااااااااامد .....جاااااااااامد

    متقلقيش كلنا فى ضهرك
    وانا اول واحدة هجرى

    تقبلى مرورى

    ReplyDelete
  32. كميله قوي والله
    كلنا بنحب البلد جدااا
    وساعات بنكرهها جداااااوبالمناسبه دي انا كنت كاتب حاجه عنها زمان كده
    بس مش فاكرها
    ههههههههههههه
    بس بحبها قوي

    عارفين ايه بيكون احساسي لما بقول وحشاني يامصر
    عارفين ايه بتمني ساعتها وبيكون نفسي اعمل ايه
    بيكون نفسي اتمشي شويه تحت القمرا ف عز الصيف
    بيكون نفسي لو اسمع نكته من واد صاحبي دمه خفيف
    بيكون نفسي اقعد ف البيت
    انا وروان نحكي حواديت
    بيكون نفسي اخدها ف حضني واقولها ( عالصياد والسمكه )
    وماتسمعش اللي انا حكيته وتزعل مني وتعمل دبكه
    " هو السمك بيتكلم يا عمووووو"
    " ايوه يا توته .. بيتكلم ف الحدوته "

    ReplyDelete
  33. وأخيرااااااااا اول كومنت ليا في المدونه دي

    بالنسبه للبوست

    جااااااااااااااااااااااااااامد

    وفعلا البرامج الهدامه دي تحسسك ان مصر دي مكب زباااله وبس.. وده طبعا مش صحيح



    عجبتني الحته دي

    ________________

    مش عايزين خبره ... ولا حتى مشرفين

    ****
    يا سيدى بلد ابونا ... واحنا حريين فيها
    مالكش دعوه بينا ... شيل عينك من عليها
    _____________________

    اصل في دول بقي اسمها مرتبط عندي بدوده البطن حيوان متطفل بيعيش علي غذاء غيرو

    بجد بقي دمي بيتحرق لما بسمع اسمها

    يلا زي ما لكل شئ بدايه له نهايه مسير يجيلك يوم ياللي في بالي

    ههههههههههههه كده انا وانت هناكل حلاوه مع بعض ده اذا طلناها اصلا

    تحياتي ليكي يا سكره

    ReplyDelete
  34. كل سنة وحضرتك طيبة
    ويارب تكونى بخير
    تحياتى
    همس الاحباب

    ReplyDelete
  35. جااااااااااااااااامده يا بندقه بجد

    وهس بقي قفل علي الموضوع

    ReplyDelete
  36. السلام عليكم البوست حلو بس مهما ان كان بنقول احنا احسن من غرنا كتييير لما نظرت حوليكم هتقولو الحمدلله على اللى احنا فيه تحياتى

    ReplyDelete

ومن يتقى الله يجعل له مخرجا

ومن يتقى الله يجعل له مخرجا

انت اهو ..... :)