11 November, 2007

TaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaG

التاج ده جالى من احمد عيسوى

طبعا هو زمانه نسى انه بعتلى حاجه

لانه بقالى كتير عندى ومش عارفه اجاوبه

احمد انا جاوبت التاج اهو

لو قالولك اختار عصر من عصور مصرعلشان تعيش فيه تختار اى عصر و فى عهد اى حاكم .. واشمعنى؟

هختار عصر الاحتلال الانجليزى

عشان لما ابقى حاسه بالظلم فى بلدى يبقى من حقى انى ادافع عن نفسى ضد اعدائى واعرف ازاى اخد حقى


اول اولويه فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك؟

عيلتى—دراستى—اصحابى


ايه اكتر حاجه بتحبها فى رمضان؟

ده عشان التاج جالى من ايام رمضان؟؟؟؟؟؟؟؟

يلا مش مهم

انا بحب فى رمضان الروح بتعاعته

بتحس كده ان الناس هاديه وامراء وبيحبو بعض الى حد ما

وبحب صلاه التراوييح


اوصف ليا اجمل فطار ممكن تفطره

اى فطار حلو

مادام فيه قمر الدين وشوربه

والاكل سخن وبيطلع دخان

J


لو انت حاكم على مجموعه من الافراد هتكون عادل؟؟ طب هتعمل ايه عشان تتأكد انك حاكم عادل؟

ده سؤال صعب شويه

لان العداله على واحد ممكن تبقى ظلم للتانى

بس اللى اقدر اعمله انى ابذل كل جهدى عشان كل الناس تاخد حقها

ولازم اعرف كل كبيره وصغيره عن المجموعه دى

ودى اصعب حاجه

لانى مش هاثق فى حد انه يوصلى المعلومات دى صراحة

بس اللى ممكن اعمله انى اسمعهم كلهم ومع بعض

وربنا يقدرنى

بس مسكونى انتو الحكم ومالكوش دعوه

(;


اللى بيبوظ الحكام .. نفسهم؟ ولا الشعب؟ ولا الحاشيه المقربه؟

كلهم ليهم دور

يعنى الحكام اعتمدوا على حاشيه غير صالحه

ومارعوش انهم يراجعوهم او يراقبوهم

والحاشيه المقربه سمحت لنفسها بالتلاعب والغش فى سبيل المكسب الخاص على حساب المصلحه العامه

والشعب طبعا ده اكبر قوه كون انه مستكين وساكت فده تقصير فى حق نفسه

ايه الكلام اللى انا بقوله ده

انتو هاتودونى فى داهيه

مافيش حاجه باظت ياعم

والضمان شغال والتوكيل بيوفر قطع غيار جديده كمان بدل الهالك


مين أكتر اعلامي مصري بتحترمه؟

مني الشاذلى فى برنامج العاشره مساء

برنامج حلو وبتفرج عليه ساعات


قريت ديوان عمر مصطفى صاحب بلوج تجربه " اسباب وجيهه للفرح" عن دار ملامح و لا لسه ؟؟ لو اه ايه رايك فيه؟؟

لا ماعرفش ايه الحكايه دى


لو ممكن تشتغل شغلانه تانيه غير اللى انت بتشتغلها او كنت بتشتغلها كنت تتمنى تبقى ايه؟

ههو انا لااشتغلت اولانى ولا تانى

بس لو هاشتغل حاجه غير دكتوره يبقى اشتغل مكانيكى هههههههههه

اهو برضه تصليح

حقيقى مافكرتش قبل كده

يعنى انا هاشتغل ولا ادور على شغل تانىولا اربى العيال ولا ااكل ابوهم

سيبونى فى حالى انا هاقطع نفسى!!!!!!!


ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد مصر؟

ماحبش اعيش فى بلد احس فيها انى ضيفه

اوصف ليا ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره؟؟

اجمل فرح هاحضره ......... هو فرحى طبعا

واحلى حاجه فيه انى هحس بكل حبايبى معايا

يعنى احلى حاجه فى اى مكان تجمع ان الناس اللى فيه تكون متفاهمه وبتحب بعض

ده مايمنعش طبعا انه يكون فيه اللاغانى اللى انا بحبها وماسمعش فيه اسم "سعد الصغير"ده خالص



بتراعي كلام الناس والقيل والقال؟ لو اه او لو لا قول لى ليه؟

الحقيقه

كلام الناس ما يهمنيش ابدا مادام انا شايفه ان اللى بعمله صح وفى مصلحتى ويرضينى

لان اصلا الناس دلوقتى بتشوف وتعمل حاجات غريبه انا مارضاش عنها

ومش معنى ان اللى بعمله مش عاجبهم يبقى مش صح

ودى نقطه خلاف بينى وبين ماما

دايما تقولى كل اللى يعجبك واللبس اللى يعجب الناس

وانا اقولها انا هاكل وهالبس اللى يعجبنى ومايهمنيش الناس

وساعتها بقى ببيبقى فى حاجات كده مش لازم تعرفوها يعنى



صحيت من النوم ما لقيتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا الكاميرا الديجيتال ولقيتنا رجعنا لعصر الحمام الزاجل والاحصنه هتكون سعيد؟

سعيده بايه بقى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ده حتى الحمام يجيب انفلونزا

طيب قول مثلا مالقيتش الكليه ... مالقيتش امتحان

خلينا نتفائل خير يمكن ابواب السما تكون مفتوحه


السعاده هى؟

احساس صعب اوى انى احسه فى الوقت الحالى

مش عارفه ليه فقدت الحساس بالسعاده

وده شئ تاعبنى جدا


عندك أمل ؟؟ أسبابك ؟

اكيد عندي امل
لانى مؤمنه بالله الحمد لله

ولا حياة مع الياس ولا ياس مع الحياه

J



لما تحب تهرب من كل شئ بتروح فين؟

بروح اناااااااااااااااااااااااااام

ده لو سابونى انا من غير ماتخانق معاهم

مش هقولكم مين طبعا



امتى أول مره خدت فيها نفس طويل كده وقلت بينك وبين نفسك يااااه الظاهر انا فعلا كبرت؟

انا حسيت انى كبرت لما شوفت ان

ولاد خالى اللى كنت بشيلهم على ايدى كبرو دخلة الجامعه


لما بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول؟

اي خير بيتعمل بيبقي لوجه الله



بتشرب سجاير؟ لو الاجابه اه ايه شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير؟ وليه ؟

انا اشرب سجاير......... يععععععععع

لو شفت ست او حتى شاب بيشرب سجاير

بقول ربنا يهديه

بس بعذره لسبب: انه شايف ان السجاير دى وسيله لانه يتمرد على اللى حواليه

وده انا حسيت بيه من شويه صغيرين

لما حسيت انى عايزه اتمرد عرفت هو بيعمل كده ليه


بتعرف ايدك اليمين من الشمال ازاي؟

ايه الاسئله الغريبه دى

بتخيل نفسى هاكل واشوف هاستخدم انهى ايد فيهم

هههههههههههههههههههههه




ايه اكتر اله موسيقيه بتحبها

انا بحب الموسيقى الهاديه

اللى تخلينى اسرح فيها كده وانام عليها وافتكر الذكريات



فى رأيك ليه الذوق والنخوه اتعدموا؟

هم ما تعدموش اوى لسه

بس هم شحين من السوق شويه

يعنى باعتبار ان ده التطور الطبيعى للحاجه الساقعه

نخوه ايه بس ده كان زماااااااااااااااان

بس الزمن بيغير كل حاجه والظروف المحيطه بتفرض لامبالاه كبيره اوى بين الناس

ده غير الحب اللى مابقاش موجود

لان كله بيقول يلا نفسى



ايه الحاجه اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى؟؟؟

لما بحس ان فى حد بيحبنى وبيدور عليا

لما بكون بين اصحابى ونقضى يوم ظريف سوا

لما بقابل حد يفكرنى بايام زمان اللى كنت سعيده فيها جدا



تختار يبقى عندك...ارض زراعيه ولا اجنس عربيات و لا كام عماره و لا فلوس فى البنك؟؟؟؟

كام عماره كده فى مكان حلو

ااجرهم واخد فلوسهم ابنى بيهم تانى

ايه رايكم بقى فى العقليه الاقتصاديه المعمليه الفزه دى

يلا كلكم ادونى فلوسكم استثمرها................... وحد يا ريت يحجزلى فى اول طياره هربانه بره البلد




البحر و لا النيل؟؟؟

البحر

!!

مركب و لا طياره؟؟

لا دى ولا دى

انا مش لاقيه عمرى

ولا انا قطه بسبع ارواح

لو عليا اخدها مشى احسن



مجنون و لا عاقل؟؟

يارتنى كنت مجنونه



تقرأ كتاب و لا تتفرج عليه فيلم؟

اقرا انت بتقولى اقرا

لااااااااااااااااااااا

ده مش ممكن يحصل ابدا


بتحب تمرر التاج ده لمين؟؟

بما انى جاوبته متاخر اوىىىىىىىىىىىى

فاى حد هافكر ابعتهوله هيكون جاوبه قبل كده اكيد

احسنلى اوفر على نفسى الضرب والدعا

وخليه هنا مستريح

6 comments:

  1. احمدك يارب اول تعليق
    على فكرة
    انتى طلعتى فيلسوفة كبيرة اوى واحنا منعرفش
    بجد تحياتى لردودك العبقرية

    ReplyDelete
  2. ماكنتش اعرف انك مش سعيده ولو اعرف اشتريها ليكى كنت اشتريتها لكن ماباليد حيله ربنا معاكى

    ReplyDelete
  3. بندوووووووووووووووقه
    انا اول مرة ادخل هنا بس عجبتنى مدونتك
    وان شاء الله مش حتكون اخر
    تحياتى يا جميل

    ReplyDelete
  4. هههههههه

    فلسفه اكتر من رائعه

    لو دى ارائك بجد

    اسمحيلى انى اعبر عن امتنانى ليكى وتقديرى لارائك

    فى كل اجابه كنت بتوقع اجابه مختلفه وكنتى بتفاجئينى انك بتجاوبى

    بأجابه اجمل من اللى فى بالى

    بصراحه فيلسوفه

    ReplyDelete
  5. كل تاج و انتى طيبة

    انتى فين معدناش بنشوفك من زمان

    ReplyDelete

  6. السلام عليكم ورحمة الله

    يعني بطلتي تزوري مدونتي قولت اجي ازورك انا في مدونتك

    :)

    تحياتي من ماناساس البلد

    ReplyDelete

ومن يتقى الله يجعل له مخرجا

ومن يتقى الله يجعل له مخرجا

انت اهو ..... :)